Norsk varmepumpeforum

Alt om varmepumper; luft-luft, luft-vann varmepumper, jordvarme, vannvarme og mye mer
Dato/klokkeslett: 25 Mai 2013, 01:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Jan 2010, 18:50 

Jeg innstallerte en Panasonic varmepumpe, noen bokstaver så 9 (er visst en slim modell)
Ved overgang til minusgrader begynnte problemene. Den iser noe enormt. snakket med montør og måtte ise pumpa ned med varmt vann, dette var ok for meg, men dette er på mitt landsted, så jeg kikket og lyttet rund om, det var en lyd i rørene mellom delene, liksom en støtvis surklelyd, omtrent som en pumpe som ikke får skikkelig tak i mediumet. så jeg sa til montør at han måtte komme å se over pumpa, men nei, dette skulle være helt normalt.

Nå har jeg fått tlf fra naboer at vifta i utedelen slår borti is, fikk noen til å låse seg inn og stoppe dritten. Ringte nok en gang til montør, men avvist igjen, nå var det +3 grader og tørr luft.

Lurer på om noen vet hva dette kan være, jeg tror det er en lekkasje, kan jeg sjekke dette selv ?

Hvordan er det med garanti fra panasonic, hvis vifta tar kveld pg is, det er ikke sikkert at det er naboer neste gang som hører noe

Forslag ?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010, 14:07 

Det kan høres ut som lekkasje ja. Du kan se over rørkoblingene, er det olje der er det ganske sikkert lekkasje og.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2010, 01:03 

Eller det kan være så enkelt som dårlig vacumering.
Det er nok et TE du kar siden den blir kalt "slim line"

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2010, 01:13 

hvordan kan jeg sjekke det ?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2010, 01:54 

Du får ikke skjekket det,anlegget må tømmes for gass å
vacumere å fylle det på nytt.
Jeg har vært borti di symtomene du beskriver å det ble bra
når jeg fikk gjort det.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2010, 00:09 
Generelt:
Lurt å sjekke at varmekabelen er i orden, og at hullet hvor vannet skal renne ut er fri for rusk og rask.

Hvis dette er på sørlandet eller nær kystklima, kan det ved mildere temperaturer være høy luftfuktighet og mye kondens og hvor pumpen må avrime. Hvis det viser seg at temperaturene er skiftende, kan hullet i bunn ise seg fast og det kan bygge seg opp is, så sjekk varmekabel.

Noen som har lagt merke til at utedel iser ned veldig mye når det nærmer seg ca -5 til -10 grader, mens ved -15, -17 så går pumpen og gir varme, men samtidig ikke iser ned?
Bilde

Kan det lønne seg å bore flere hull i bunnen av utedel, slik at det er høyere sjangs at vannet renner ut, ser at det er forskjellige hull for utslipp av vannet hos pumper hos naboer etc?

Noen som har noen innspill om det kan være kuldemedium som det er mangel på, selv om pumpa varmer ved -15 , -17 grader ?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2010, 11:37 
Hallo.

Har også fått montert ny Panasonic varmepumpe.

Den iset fryktelig mye i utedelen, dog ikke så mye som du beskriver.

Den har montøren tatt tilbake nå og jeg venter på ny innedel.

I inne delen var det en gasslekkasje i fabrikkloddinga inne i innedelen.
Jeg merket dette med at effekten gradvis ble dårligere og dårligere. Og at det begynnte å dryppe "olje" (gass )ut av innedelen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2010, 01:22 
hei isproblemer/surklelyder.
det er flere faktorer som her kommer inn for nedising av fordamper.
pk 1: hvis man tar ut for mye energi enn den klarer å levere kan fordamper ise ned spesielt ved høy luftfuktighet og kaldt ute, feks om pumpen er montert ved vann/ elv etc kan dette oppstå.

pk 2: hvis man også har for lav innetempratur, kan det bli slika at den sliter med defrost, altså avising av fordamper.
Under avisningsperioden er det innerdelen som er fordamperen, kuldemediet blir flytett over til innerdelen (4way ventilen går over i motsatt posisjon og kuldemediet sirkulerer over innerdelen, der kommer surklingen inn i bildet ( dette er normal lyd en gang i timen; ca 5 min.)
i denne fasen veksler den mot inneluften og gassen blir tatt tilbake og komprimert av kompresoren, varmgassen blir nå forløst til registre (heatexhanger) ytterdelen for avriming.
Når denne prosesen er ferdig svitsjer 4 way ventilen over og ytterdelen blir igjen fordamperen som skal veksle mot uteluften for at mediet skal førløse gass igjen til kompresoren, komprimere og sende varmgassen over til innerdelen.

pk 3: Ved for lite eller ingen medie på fordamperen vil den sansynligvis ikke rime ned, når det ikke sirkulerer kuldemedium dre får du ikke noe rim, ved for lite gass vil den i så fall rime bare på noen felt av fordamperen.

pk 4: min anbefaling er: ikke kjøp alt for små pumper til hverken boliger eller hytter, 5 kw er alt for lite for di fleste hytter og boliger. en E9 panasonic er max efekt 5 kw ved +6 grader/ reelefekt 3.9kw.
En pumpe i denne størrelsen må man tilegsfyre med annen energi allerede ved minus 5 grader ute.
eksempel; oppvarmet areal 90 m2 etter byggestandard 1997 trenger man 45w pr m2 ved minus 10 ute og vindstille,
DVS: 90m2 x 45 w = 4050w trenger denne boligen da, denne pumpen yter ca 2200w. her ser vi at man faktisk mangler 1850w for å holde normal oppholdstempratur inne. (dårlig økonomi dette) levetiden blir også deretter.

pk 5: Anbefaler på det sterkeste å ikke handle mindre pumper en 6.5kw og oppover når vi her snakker om inverterpumper.
hvis man tenker på inntjeningstiden her i forhold til pris, så bruker man faktisk ikke lengre tid på en kostbar og større pumpe, dette fordi den gir bedre og større virkningsgrad lengre nede på graderstokken, kjøper du en pumpe som kan gi deg hele ditt fyringsbehov gjennom vinteren er jo det beste, du slipper å sette på annen og flere kostbare energikilder som panelovner/oljeovner, dyrt innkjøpt ved etc....
`\-11 års erfaring.
Lykke til

mvh
Gunnar N/
serviceteknikker
montør
forhandler
enøkrådgiver/
sertifisert

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2010, 09:45 
Gjest skrev:
hei isproblemer/surklelyder.
det er flere faktorer som her kommer inn for nedising av fordamper.
pk 1: hvis man tar ut for mye energi enn den klarer å levere kan fordamper ise ned spesielt ved høy luftfuktighet og kaldt ute, feks om pumpen er montert ved vann/ elv etc kan dette oppstå.

pk 2: hvis man også har for lav innetempratur, kan det bli slika at den sliter med defrost, altså avising av fordamper.
Under avisningsperioden er det innerdelen som er fordamperen, kuldemediet blir flytett over til innerdelen (4way ventilen går over i motsatt posisjon og kuldemediet sirkulerer over innerdelen, der kommer surklingen inn i bildet ( dette er normal lyd en gang i timen; ca 5 min.)
i denne fasen veksler den mot inneluften og gassen blir tatt tilbake og komprimert av kompresoren, varmgassen blir nå forløst til registre (heatexhanger) ytterdelen for avriming.
Når denne prosesen er ferdig svitsjer 4 way ventilen over og ytterdelen blir igjen fordamperen som skal veksle mot uteluften for at mediet skal førløse gass igjen til kompresoren, komprimere og sende varmgassen over til innerdelen.

pk 3: Ved for lite eller ingen medie på fordamperen vil den sansynligvis ikke rime ned, når det ikke sirkulerer kuldemedium dre får du ikke noe rim, ved for lite gass vil den i så fall rime bare på noen felt av fordamperen.

pk 4: min anbefaling er: ikke kjøp alt for små pumper til hverken boliger eller hytter, 5 kw er alt for lite for di fleste hytter og boliger. en E9 panasonic er max efekt 5 kw ved +6 grader/ reelefekt 3.9kw.
En pumpe i denne størrelsen må man tilegsfyre med annen energi allerede ved minus 5 grader ute.
eksempel; oppvarmet areal 90 m2 etter byggestandard 1997 trenger man 45w pr m2 ved minus 10 ute og vindstille,
DVS: 90m2 x 45 w = 4050w trenger denne boligen da, denne pumpen yter ca 2200w. her ser vi at man faktisk mangler 1850w for å holde normal oppholdstempratur inne. (dårlig økonomi dette) levetiden blir også deretter.

pk 5: Anbefaler på det sterkeste å ikke handle mindre pumper en 6.5kw og oppover når vi her snakker om inverterpumper.
hvis man tenker på inntjeningstiden her i forhold til pris, så bruker man faktisk ikke lengre tid på en kostbar og større pumpe, dette fordi den gir bedre og større virkningsgrad lengre nede på graderstokken, kjøper du en pumpe som kan gi deg hele ditt fyringsbehov gjennom vinteren er jo det beste, du slipper å sette på annen og flere kostbare energikilder som panelovner/oljeovner, dyrt innkjøpt ved etc....
`\-11 års erfaring.
Lykke til

mvh
Gunnar N/
serviceteknikker
montør
forhandler
enøkrådgiver/
sertifisert

Det lureste er å sette en radiator ovn på svak varme og ha tidsur på andre varmekilder. evnt. kjøpe vedbriketter på tilbud på coop til 19,90 minus medlem raabatt, gratis palleved er og å få gratis. skal man plent ha pumpe er mitt råd å kjøpe på nett til 4-5 tusen for selvmontering. kjøper man og en luft kompressor og en blåsepistol til kr 499 og blåser og støvsuger rent spare man også såkalte servicer. da kan man kjøpe iallefall 4 slike pumper kontra pumper til 15-20 tusen. mvh. sunn fornuft

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2010, 16:17 

Det er dumt å bruke trykkluft til å blåse ren innedelen. Det blir mye støv i stuen da, lite populært. Det er mye bedre å vaske den med egnet middel, og spyle rent med vann. Skitten og vannet rinner da ut i dreneringsslangen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: